Gedisciplineerd worden: willpower (wilskracht)

Wilskracht is de speerpunt van je discipline. Door wilskracht kun je in korte tijd veel in je gedrag veranderen. Wanneer je met wilskracht je belangrijkste remmende gedragspatronen doorbreekt, blijf je ook echt gedisciplineerd. Discipline bestaat uit vijf pijlers: Acceptation (Acceptatie), Willpower (Wilskracht), Hard work (Doe uitdagend werk), Industry (Produceer, werk veel) en Persistence (Doorzettingsvermogen). Samen maakt de eerste letter van elke pijler het Engelse woord A WHIP. A WHIP betekent vrij vertaald in het Nederlands zeer toepasselijk met de zweep er over. Wilskracht wordt tegenwoordig een vies woord gevonden. Veel commercials zijn er op gericht dat je geen wilskracht hoeft te hebben om iets aan jezelf te veranderen. Wilskracht zou niet werken en daarom word je iets “eenvoudigs en snels” aangesmeerd. Maar wilskracht werkt wel degelijk om gedisciplineerd te worden. Je moet wilskracht echter wel op de juiste manier gebruiken. Voordat we ingaan hoe je wilskracht het beste kunt gebruiken, word je eerst uitgelegd wat wilskracht is en we sluiten af met een praktisch voorbeeld hoe je wilskracht het beste kunt gebruiken.

Wat is wilskracht?
Wilskracht is het vermogen om in actie te komen, om iets te gaan doen aan jezelf en aan je gedrag te veranderen. Wilskracht geeft je kracht en energie om belangrijke veranderingen in gang te zetten. Wilskracht kun je vergelijken met een 1-trapsraket. Een 1-trapsraket gaat over een korte afstand zeer snel, maar verliest snel zijn snelheid. Wanneer een 1-trapsraket door de dampkring heen komt, blijft deze zweven. Komt de 1-trapsraket niet door de dampkring, dan stort deze neer. Zo kun je wilskracht ook zien. Wanneer je met wilskracht door alle weerstand heen breekt, heb je de voorwaarde gecreëerd om gedisciplineerd te blijven en gewenst gedrag te blijven vertonen. Wilskracht werkt dus wel degelijk om gedisciplineerd te worden. Je moet wilskracht echter wel goed gebruiken. Wilskracht kun je dus zien als de speerpunt van je discipline. Wanneer we discipline vergelijken met de aanval van geallieerden in de tweede wereldoorlog (WOII), dan is de invasie van Normandië (D-day) de speerpunt (oftewel wilskracht). D-day was de dag dat het tij van de oorlog werd gekeerd. D-day heeft enorm veel tijd, planning, opoffering en energie gekost en het is onmogelijk, omdat gedurende de hele WOII vol te houden. D-day heeft echter wel de voorwaarden gecreëerd om het tij van WOII te doen keren. Zo kun je wilskracht ook beschouwen. Wanneer je wilskracht goed gebruikt, kun je de richting van je leven ECHT veranderen.

Hoe kan ik wilskracht het beste gebruiken om gedisciplineerd te worden?
Wilskracht is een korte stoot van veel energie en kracht, waarmee je in korte tijd een forse stap in de goede richting kunt maken. Je bekijkt je problemen vanuit een strategisch oogpunt en valt ze aan op de zwaktes en maakt een forse stap in de goede richting. Het juist gebruik van wilskracht bestaat uit 3 stappen:

  • Stap 1: je kiest je doel
  • Stap 2: je maakt een aanvalsplan (plan van aanpak)
  • Stap 3: je voert je aanvalsplan uit

Gebruik je wilskracht nog niet om de stappen 1 en 2 te doen. Dan verlies je namelijk waardevolle wilskracht die je in stap 3 nodig hebt. Kies in stap 1 zorgvuldig je doel. In stap 2 kijk je naar de positieve punten die maken dat je het gewenste doel kunt bereiken en obstakels die op je pad liggen en hoe je om deze obstakels heen gaat. Bekijk wie je kunnen helpen en tegenwerken bij het behalen van je doel en hoe je gebruik maakt van deze mensen, danwel omgaat met mensen die je tegenwerken. In stap 3 ga je het plan uitvoeren. Bij het uitvoeren van je plan heb je wilskracht nodig. Neem alle voorwaardelijke stappen om een omgeving te creëren waarin je je zonder al teveel wilskracht vervolgens kunt volhouden. Je wilskracht droogt namelijk binnen een week op. Binnen die week moet je ervoor zorgen dat je de voorwaarden hebt gecreëerd om progressie te boeken, dat het makkelijker voor je wordt om je doel te bereiken, dan om op te geven. Wanneer we weer de vergelijking maken met D-day: met wilskracht maak je een bruggenhoofd van waaruit je je plan vervolgens kunt gaan uitvoeren.

Een goed gebruik van wilskracht in de praktijk
Je hebt nu de theorie kunnen lezen hoe wilskracht je kan helpen om gedisciplineerd te worden. Laten we nu eens gaan kijken naar een praktisch voorbeeld; 20 kilo afvallen. We gaan eerst kijken naar een slechte toepassing van wilskracht en vervolgens naar een goede toepassing van wilskracht.

Een slechte toepassing van wilskracht
Stel je wilt 20 kilo afvallen en je gaat op dieet. Het op dieet gaan kost je veel wilskracht. De eerste week gaat het dieet volgen goed, maar binnen een maand val je weer terug in je oude eetpatroon. Je probeert weer een nieuw ragedieet, maar met hetzelfde teleurstellende resultaat. Je bent misschien zelfs zwaarder geworden, dan voordat je besloot om te gaan afvallen.

Het is echter te verwachten dat je teleurstellende resultaten boekt, want je gebruikt wilskracht op de verkeerde manier, het uitvoeren van je dieet in plaats van de juiste voorwaarden te creëren. Wilskracht moet je gebruiken om te sprinten, niet om een marathon te lopen. Wilskracht vraagt bewuste concentratie en dat kan niemand lang volhouden.

Een goede toepassing van wilskracht
Stel je wilt nog steeds 20 kilo afvallen. Je hebt daarvoor nog steeds wilskracht nodig. Alleen nu gebruik je wilskracht om de voorwaarden te creëren dat je je dieet echt levenslang gaat volhouden. Je weet dat je hooguit 1 week de beschikking hebt over veel wilskracht. Met die wilskracht ga je dus een bruggenhoofd bouwen. Je verandert de omgeving om je heen, om het eenvoudiger te maken om je doel te bereiken. Je pakt een pen en stuk papier en maakt een plan. Dit vraagt nog geen wilskracht en je kunt het maken van een goed plan over een aantal dagen spreiden. Je identificeert alle doelen die je aan moet pakken om je dieet te laten slagen. Vervolgens ga je je plan uitvoeren en hiervoor heb je je wilskracht nodig. Je gooit bijvoorbeeld alle snacks en ander slecht voedsel weg en vervangt het door gezond voedsel, zoals groenten en fruit. Je weet bijvoorbeeld ook dat je gaat snacken als je honger hebt en niets gezonds te eten hebt. Daarom kook je in het weekend gezonde maaltijden voor de hele week en vriest deze in. Ook koop je een kookboek met gezonde recepten en bezoekt misschien een diëtist die je nog meer tips kan geven. Verder maak je een voedingsschema voor jezelf wat je allemaal mag eten voor ontbijt, lunch en avondeten en 2 gezonde calorie-arme tussendoortjes. Tenslotte licht je je vriend of vriendin, ouders, collega’s en vrienden in dat je op dieet gaat en dat ze je moeten helpen als je dreigt terug te vallen. Je hebt nu je wilskracht gebruikt om alle voorwaarden te creëren om je dieet vol te kunnen houden. Je hebt je wilskracht niet gebruikt om het dieet uit te voeren, maar wel een omgeving gemaakt die je stimuleert om je dieet vol te kunnen houden. Het vraagt nog steeds discipline om je dieet vol te houden, maar niet meer dezelfde hoeveelheid wilskracht om je dieet mogelijk te maken.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

De kracht van discipline en doorzettingsvermogen; discipline zorgt voor succes

Gedisciplineerd worden: persistence (doorzettingsvermogen)

Gedisciplineerd worden: industry, werk hard, stop er tijd in

Gedisciplineerd worden: hard work (uitdagingen zoeken)

Gedisciplineerd worden: acceptatie

Bronnen:

www.stevepavlina.com