Gedisciplineerd worden: persistence (doorzettingsvermogen)

De vijfde en laatste pijler van discipline is doorzettingsvermogen (Persistence in het Engels). De andere pijlers van discipline zijn Acceptance (acceptatie), Willpower (wilskracht), Hard work (uitdagingen aangaan) en Industry (voldoende tijd besteden). Doorzettingsvermogen is de benodigde acties ondernemen onafhankelijk van hoe je je voelt. Doorzettingsvermogen is niet hetzelfde als koppigheid. Koppig is doorgaan met acties terwijl deze niet meer nodig, ineffectief, of zelfs ongewenst zijn. Discipline bestaat uit vijf pijlers: Acceptation (Acceptatie), Willpower (Wilskracht), Hard work (Doe uitdagend werk), Industry (Produceer, werk veel) en Persistence (Doorzettingsvermogen). Samen maakt de eerste letter van elke pijler het Engelse woord A WHIP. A WHIP betekent vrij vertaald in het Nederlands zeer toepasselijk met de zweep er over. Wat is nu echter doorzettingsvermogen, moet je altijd door zetten en hoe vergoot je je doorzettingsvermogen?

Wat is doorzettingsvermogen?
Doorzettingsvermogen is het vermogen om de gewenste acties te ondernemen, ongeacht je gevoelens. Je gaat door ongeacht of je nu zin hebt, of geen zin hebt. Je gaat sporten, ondanks dat je moe bent. Je kookt gezond, ondanks dat je zin hebt om te snacken. Wanneer je werkt aan een belangrijk (persoonlijk) doel, zal je soms zeer gemotiveerd zijn en soms helemaal niet gemotiveerd bent. Het is echter niet je motivatie die resultaten produceert, maar de acties die je onderneemt. Je doorzettingsvermogen maakt het mogelijk dat je altijd actie onderneemt, zelfs wanneer je niet gemotiveerd bent. Het is zelfs zo dat je doorzettingsvermogen je weer kan motiveren, omdat er resultaten worden geproduceerd. Stel je bent bezig om af te vallen. Je bent een tijdje minder gemotiveerd, maar je houdt je toch aan je dieet en beweegprogramma. Door je doorzettingsvermogen heb je de juiste acties genomen en ben je het gewenste gewicht kwijt. Dit kan je enorm motiveren om door te gaan en door te blijven zetten en zo nog meer gewicht kwijt te raken. Op deze manier voed je doorzettingsvermogen je motivatie. Je doorzettingsvermogen maakt het ook mogelijk om volop gebruik te maken van je talenten. Wanneer je een bepaald talent hebt ontdekt, maakt je doorzettingsvermogen het mogelijk om je talent volledig tot wasdom te laten komen. Het verschil in wie wel volledig tot ontwikkeling komt en wie niet, is vaak geen verschil in talent, maar het vermogen om door doorzettingsvermogen volledig gebruik te maken van het aanwezige talent.

Wanneer moet je opgeven? Het verschil tussen koppigheid en doorzettingsvermogen
Moet je nu altijd doorzetten? Nee zeker niet. Er is een duidelijk verschil tussen doorzettingsvermogen en koppigheid. Soms is opgeven, of juist de richting veranderen het meest zinnige wat je kan doen. Maar hoe weet je nu of je moet doorzetten, of dat je moet opgeven? Of je moet opgeven is afhankelijk van wat je wil. Wil je nog steeds afvallen? En werkt je plan hiervoor? Zet dan door. Werkt je plan niet? Kijk dan naar je plan, stel je plan bij, pas je plan aan ga op de nieuwe manier door. Klopt je doel nog steeds wat je wil bereiken? Wanneer je je doel niet meer wilt bereiken, doordat je bijvoorbeeld een ander soort baan hebt gekregen, geef dan op. De doelen die je opstelt, kunnen veranderen, doordat jezelf verandert. Misschien passen de doelen niet meer bij je. Misschien heb je je doelen bereikt en wil je andere doelen bereiken. Om nieuwe doelen te bereiken, moet je oude doelen opgeven. Geef echter geen doelen op, waar je nog steeds achter staat en die je graag wil bereiken. Geef je doelen ook niet op als het even tegenzit. Geef alleen die doelen op die door ontwikkeling van je als persoon niet meer bij je passen.

Hoe vergroot je je doorzettingsvermogen?
Voordat je je doorzettingsvermogen wilt vergroten, moet je eerst bepalen in welk gebied van je leven je meer doorzettingsvermogen wilt vergroten. Wil je beter in de ochtend uit bed kunnen komen? Wil je vroeger naar bed gaan? Wil je minder alcohol drinken? Wil je stoppen met roken? Wil je afvallen? Bepaal eerst wat je wil. Bekijk vervolgens waar je staat met betrekking tot dat gebied. Stel je wilt in de toekomst dagelijks 1 uur hardlopen en je kunt nu nog net 15 minuten wandelen volhouden. Het is dan niet realistisch om morgen te beginnen met 1 uur hardlopen, omdat je dat niet eens kunt. Wel kun je wellicht starten met dagelijks 15 minuten wandelen. Wanneer je dat lukt, kies dan een doel wat je vervolgens nog net kunt. Zo bouw je steeds een klein beetje uit.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

De kracht van discipline en doorzettingsvermogen; discipline zorgt voor succes

Gedisciplineerd worden: willpower (wilskracht)

Gedisciplineerd worden: industry, werk hard, stop er tijd in

Gedisciplineerd worden: hard work (uitdagingen zoeken)

Gedisciplineerd worden: acceptatie

Bronnen:

www.stevepavlina.com