Wanneer je uurtarief verhogen? Goede en slechte redenen om je uurtarief te verhogen

Wanneer je als freelancer (ZZP’er) werkt, is je inkomen sterk afhankelijk van je uurtarief. Dus wanneer je je uurtarief verhoogt, kun je meer geld verdienen zonder langer te werken. Maar wat zijn nu slechte redenen om je uurtarief te verhogen, wat zijn goede redenen om je uurtarief te verhogen, wat zijn veel voorkomende fouten bij het verhogen van je uurtarief en hoe kun je ervoor zorgen dat je een hoger uurtarief kunt rekenen?

Slechte redenen om je uurtarief te verhogen
Wanneer je je uurtarief wilt gaan verhogen, moet er een goede bedrijfsreden zijn om je uurtarief te verhogen. Wanneer er geen goede bedrijfsreden is om je uurtarief te verhogen, moet je dat ook niet doen. Omdat je vindt, of voelt dat je je uurtarief moet verhogen, is geen goede reden. Ook de behoefte om meer geld te verdienen is geen goede bedrijfsreden om je uurtarief. Meer geld willen verdienen is een goede persoonlijke reden, maar absoluut geen goede bedrijfsreden om je uurtarief te verhogen.

Goede redenen om je uurtarief te verhogen
Nu je weet wat geen, of een slechte redenen zijn om je uurtarief te verhogen, is het zaak om te weten wat juist wel goede redenen zijn om je uurtarief te verhogen. Hieronder staan 5 goede redenen om je uurtarief te verhogen:

  1. Je levert een betere service, of je bent beter geworden in je vak. Als je in staat bent om hetzelfde werk te leveren in minder tijd, of beter werk in dezelfde tijd, dan is het verhogen van je uurtarief een afspiegeling van je hogere kwaliteit en efficiëntie.
  2. Er is meer vraag naar je. Als je leuke kansen mist, je agenda uitpuilt van het werk en goede opdrachtgevers daardoor moet afwijzen en teleurstellen, dan is de vraag naar je dienst niet meer in evenwicht met je aanbod. Het verhogen van je uurtarief, kan vraag en aanbod weer in balans brengen.
  3. Je wilt minder werken. Door een hoger uurtarief te vragen, maak je aan potentiële opdrachtgevers duidelijk dat je dienst schaars is. Door je dienst tegen een hoger uurtarief aan te bieden, neemt de vraag af.
  4. Je wilt een nieuw uurtarief testen. Een hoger uurtarief testen is een goede bedrijfsreden. Wellicht neemt de vraag naar je dienst helemaal niet af en heb je hiervoor gewoon een te laag uurtarief gerekend. Zorg wel dat je altijd een noodplan hebt, als het verhoogde uurtarief niet wordt geaccepteerd.
  5. Je wilt jezelf repositioneren. Wellicht heb je veel ervaring, een aantal cursussen gevolgd, of een opleiding afgerond. Dit zijn goede redenen om je uurtarief te verhogen. Je moet echter wel de ervaring en vaardigheden hebben om je uurtarief te verhogen.

Veel voorkomende fouten bij het verhogen van je uurtarief
Freelancers kunnen de volgende 4 fouten maken bij het verhogen van hun uurtarief:

  1. Het uurtarief helemaal niet verhogen. Een te laag uurtarief rekenen is een veelgemaakte fout. Dit betekent dat je geld laat liggen wat je eigenlijk wel verdient. Vooral wanneer je vaardigheden en ervaring toeneemt, ben je een dief van je eigen portemonnee als je je uurtarief niet verhoogt.
  2. Niet testen van je nieuwe uurtarief. Je uurtarief nooit verhogen, is een veelgemaakte fout. Niet testen van een hoger uurtarief is ook een veelgemaakte fout. Je kunt een hoger uurtarief testen, door bij je nieuwe opdrachtgevers een hoger uurtarief te gebruiken en bij je oude opdrachtgevers nog het oude uurtarief te gebruiken. Op deze manier raak je niet je oude opdrachtgevers kwijt wanneer blijkt dat het nieuwe uurtarief te hoog is.
  3. Je uurtarief te veel verhogen. Verhoog je uurtarief niet teveel. Wanneer je je uurtarief teveel verhoogt prijs je jezelf uit de markt. Wanneer je nog niet de kennis, vaardigheden en ervaring hebt van de experts en toppers in jouw branche moet je ook niet hetzelfde uurtarief vragen als hen. Wanneer je potentiële opdrachtgevers moet afwijzen, omdat je veel wordt gevraagd, kun je rustig je uurtarief verhogen.
  4. Je uurtarief te vaak veranderen. Je uurtarief te vaak veranderen, brengt je opdrachtgevers in verwarring. Er moet een goede reden zijn om je uurtarief te verhogen. Wanneer je opdrachtgevers deze reden niet zien, zullen ze het hogere uurtarief niet accepteren en raak je opdrachtgevers kwijt.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je een hoger uurtarief kunt rekenen?
Wanneer je een hoger uurtarief rekent, moet daar uiteindelijk ook meer kwaliteit van jouw diensten tegenover staan. Hieronder staan 10 manieren die ervoor zorgen dat je in de toekomst een hoger uurtarief kunt rekenen:

  1. Verbeter je service. Zorg dat je waardevol wordt, bent en blijft voor opdrachtgevers. Verbeter die vaardigheden die je waardevoller maken voor je opdrachtgevers.
  2. Lever meer, dan je klant verwacht. Lever zulke goede service dat je opdrachtgevers lovend over je zijn naar andere potentiële opdrachtgevers. Overtref de verwachtingen van je klant!
  3. Hou je aandacht bij het primaire proces. Automatiseer zoveel mogelijk van je bedrijf. Zorg dat je zo min mogelijk tijd kwijt bent met boekhouding, factureren etc… Zorg wel dat deze processen goed verlopen, maar schenk zoveel mogelijk aandacht aan het blijven ontwikkelen van je vaardigheden. Kies daarom regelmatig opdrachten die net binnen je kennis en vaardigheden liggen, zodat je jezelf blijft ontwikkelen.
  4. Verzamel testimonials bij je opdrachtgevers. Wanneer je goed werk voor een klant hebt verricht, vraag dan naar een testimonial bij deze klant/opdrachtgever. Tevreden opdrachtgevers zullen je graag helpen! Testimonials kun je vervolgens op je website of in brochures plaatsen.
  5. Vraag naar referenties. Vraag of opdrachtgevers je willen aanbevelen bij potentiële opdrachtgevers.
  6. Ontwikkel je talenten, je sterke punten. Wanneer je werk doet waar je extreem goed in bent, kun je sneller je uurtarief verhogen. Je sterke punten ontwikkel je sneller, dan je zwakke punten.
  7. Geef om je opdrachtgevers. Behandel je opdrachtgevers goed. Je hebt vaak niet alleen een zakelijke relatie met opdrachtgevers, maar vaak ook een persoonlijke relatie. Zorg dat de persoonlijke relatie goed is en je zakelijke relatie zal vaak ook goed zijn.
  8. Hou contact met je opdrachtgevers. Wees geen vreemde voor je opdrachtgevers. Hou je opdrachtgevers op de hoogte van ontwikkelingen in je bedrijf. Stuur je opdrachtgevers een kaartje met kerst en hun verjaardag.
  9. Probeer in contact te komen met je oude opdrachtgevers. Dit punt ligt in het verlengde van het vorige punt. Zorg dat je weer in contact komt met oude opdrachtgevers. Wellicht geven deze opdrachtgevers je weer een nieuwe opdracht.
  10. Koester veranderingen. Wees niet bang voor veranderingen. Sta open voor veranderingen in je vakgebied. Kijk welke technologische veranderingen er zijn en hoe je daar gebruik van kunt maken. Met behulp van twitter, of facebook kun je nieuwe klanten benaderen.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

7 redenen om niet in loondienst te werken

11 stomme fouten die je als freelancer kunt voorkomen

10 slimme tips voor freelancers, ZZP’ers en ondernemers

Meer passief inkomen verdienen met een website

9 tips voor een goed bezochte website, of weblog

Bronnen:

www.stevepavlina.com