Stress en de gevolgen van stress

Stress ontstaat als reactie op een uitwendige prikkel die een stressor wordt genoemd. Er bestaat zowel positieve (eustress), als negatieve stress (distress). Het lichaam ondergaat een aantal fasen als reactie op stress. Dit wordt de stressrespons, of algemeen adaptatiesyndroom genoemd. De laatste fase van het algemeen adapatatiesyndroom is de uitputtingsfase. Wanneer in de uitputtingsfase onvoldoende rust wordt genomen, raken mensen lichamelijk, psychisch en mentaal uitgeput.

Soorten stress, positieve en negatieve stress
Stress is een toestand van het lichaam en geest die mensen ervaren als zij worden blootgesteld aan stressoren. Er bestaat zowel positieve (eustress) als negatieve stress (distress). Positieve stress wordt ervaren als reactie op een fijne, plezierige gebeurtenis. Negatieve stress wordt ervaren als reactie op een vervelende, onplezierige gebeurtenis. Wanneer over stress wordt gesproken, wordt meestal negatieve stress bedoeld. Verschillende situaties kunnen tot stress leiden, bijvoorbeeld:

  • Hoge werkdruk kan tot werkstress leiden
  • Blootstelling aan een lawaaierige omgeving
  • Heftige emoties zoals angst, verdriet en woede als gevolg van ziekte, of verlies van een naaste

Gevolgen van stress (algemeen adaptatiesyndroom)
Het lichaam ondergaat verschillende fasen als reactie op stress. Deze reactie van het lichaam op stress wordt het algemeen adaptatiesyndroom genoemd. Het algemeen adaptatiesyndroom bestaat uit drie fasen:

  • Alarmfase
  • Weerstandsfase
  • Uitputtingsfase

Alarmfase
In de alarmfase wapent het lichaam zich tegen stress. In de alarmfase maakt de hypofyse ACTH aan. ACTH stimuleert de bijnieren om zowel cortisol, adrenaline en noradrenaline te produceren. Deze hormonen stimuleren het lichaam om reserves vrij te maken en de hormonen versnellen de hartslag en de ademhaling. Ook verhogen deze hormonen de alertheid.

Weerstandsfase
In de weerstandsfase blijven de reserves beschikbaar voor het lichaam en wordt de hartslag, bloeddruk, ademhaling en alertheid gestimuleerd. De productie van ACTH wordt echter weer verlaagd. Het lichaam kan echter niet oneindig stress het hoofd bieden. Op een gegeven moment zijn de reserves uitgeput.

Uitputtingsfase
In de uitputtingsfase wordt de productie van ACTH weer opgeschroefd. De reserves zijn echter uitgeput. In deze fase wordt ernstige vermoeidheid ervaren, prestaties nemen af en mensen worden neerslachtig en zijn prikkelbaar.

Stress kan zowel direct, als indirect de gezondheid ernstig schaden. Zo verhoogt stress direct de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Indirect kan stress de gezondheid schaden doordat mensen last krijgen van slapeloosheid, meer drank gaan gebruiken en meer gaan roken. Drankgebruik en roken verslechteren op termijn de gezondheid.

Stress verminderen en behandelen
Stress kan verminderd worden door gezond te eten, veel te bewegen, voldoende en regelmatig te rusten en bepaalde situaties die stress veroorzaken te verminderen. Wanneer de stress, of de gevolgen van stress ernstig zijn, kan gekozen worden voor medicamenteuze behandeling, of gedragstherapie.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Bepaal je levensdoel, de zin van je leven

Tien stappen om miljonair te worden

18 bespaartips en een passief inkomen opbouwen

De kracht van discipline en doorzettingsvermogen; discipline zorgt voor succes