Sporten is gezond! Waarom is sporten gezond?

Iedereen weet hopelijk dat sporten goed is voor de gezondheid. Sporten heeft diverse positieve effecten op de gezondheid. Sporten heeft een positief effect op het verlagen van het lichaamsgewicht/overgewicht, verlagen van de bloeddruk, verlagen van het cholesterol, verbetering van de bloedsuiker en andere gezondheidsfactoren bij suikerziekte en voorkomen van botontkalking.

Wat is de norm voor normaal bewegen?
De NNGB stelt als norm voor bewegen waarbij de kans op welvaartsziekten effectief verminderd op 30 minuten matig actief bewegen per dag op minimaal vijf dagen per week. Matig actief bewegen is bijvoorbeeld: stevig doorwandelen, fietsen en traplopen. Bij deze hoeveelheid en intensiteit beweging handhaaft u uw lichaamsgewicht beter en neemt u niet in lichaamsgewicht  (lees vetmassa) toe. Wilt u echter in gewicht verminderen dan zult u meer en intensiever moeten bewegen, zie: Afvallen, zo doe je dat! Kinderen tot 18 jaar zouden volgens de NNGB minimaal 1 uur per dag matig actief moeten bewegen.

Wat zijn de positieve effecten van bewegen?
Regelmatig bewegen kent vele positieve effecten:

  • Het verkleint de kans op overgewicht en obesitas (overgewicht wordt gedefinieerd als een BMI tussen de 25 en 29,9, obesitas als een BMI groter dan 30) ;
  • Het verlaagt de bloeddruk;
  • Het verlaagt het slechte cholesterol (LDL) en verhoogt het goede cholesterol in het bloed (HDL);
  • Het verkleint de kans op ouderdomssuiker;
  • Het verkleint de kans op de ontwikkeling van osteoporose.

Bewegen verkleint de kans op overgewicht en obesitas
Om te kunnen bestaan, heeft u energie (calorieën) nodig. Deze energie wordt geleverd door uw voedsel. Een man heeft ongeveer 2500 en een vrouw 2000 calorieën nodig. Als u meer calorieën inneemt, dan u verbrandt, dan wordt u dik. Als u meer verbrandt dan inneemt, dan valt u af. Door te bewegen gebruikt u calorieën. Als u meer beweegt, gebruikt u ook meer calorieën. Om in gewicht te verminderen zult u minder calorieën moeten innemen dan u met bewegen verbrandt.

Bewegen verlaagt de bloeddruk
Doordat tijdens bewegen de vaten meer open gaan staan, wordt het bloed over een groter vatenoppervlak verdeeld. Ook worden door regelmatig sporten meer bloedvaten gemaakt, waardoor het bloed zich ook in rust over een grotere oppervlakte kan verdelen. Ook neemt de elasticiteit van de bloedvaten toe, waardoor de druk beter wordt opgevangen van het bloed. Deze effecten zijn het grootst bij duursporten. Heeft u hoge bloeddruk, win dan eerst advies in bij uw arts, voordat u start met sporten. Zeker als u gaat starten met krachtsport!

Bewegen verlaagt het LDL- en verhoogt het HDL-gehalte van het bloed
Een hoog LDL-gehalte vergroot de kans op hart- en vaatziekten. LDL vervoert vet en cholesterol naar de weefsels en spieren toe. Als het LDL niet gebruikt wordt kan het beschadigd raken en de vaatwanden beschadigen en in een later stadium dicht laten slibben. Tijdens en na regelmatig bewegen stijgt het HDL in het bloed. HDL schraapt als het ware vetplekken van de vaatwand af en breekt de vetplekken af, waardoor het bloedvat niet kan dichtslibben. Hoe intensiever u beweegt (hardlopen, wielrennen, spinnen), hoe groter deze effecten zijn.

Bewegen verkleint de kans op ouderdomssuiker (type 2 diabetes mellitus)
Mensen die te zwaar zijn (BMI groter dan 25) hebben meer kans op het ontwikkelen van ouderdomssuiker, omdat zij minder goed in staat zijn om de suiker op te nemen in de cel. Hierdoor gaat het lichaam meer insuline maken. Insuline zorgt ervoor dat suiker wordt opgenomen door de cellen. Op een gegeven moment kan het lichaam niet meer genoeg insuline maken en stijgt het suikergehalte in het bloed. Mensen met ouderdomssuiker ontwikkelen eerder hart- en vaat ziekten. Door te sporten verlaagt u uw lichaamsgewicht en helpt u uw lichaam suiker op te nemen zonder insuline aan te maken. Deze effecten houden uren na bewegen aan. Hoe intensiever u beweegt, des te groter het effect.

Bewegen verkleint de kans op de ontwikkeling van osteoporose (botontkalking)
Regelmatige schokken op uw botten doet uw botten sterker worden. Daarom krijgen astronauten tijdens hun ruimtereizen en dus bloot staan aan gewichtloosheid zwakkere botten. Daarom moeten ook zij tijdens hun ruimtereizen elke dag fietsen op een hometrainer. Sporten (krachttraining, stevig doorwandelen, fitness) waarbij u botten zwaarder worden belast, maken uw botten sterker. Voldoende inname van vitamine D en calcium is daarbij ook belangrijk.

Samengevat
Sporten kent diverse positieve effecten voor uw gezondheid. Heeft u lange tijd niet gesport of heeft u een aandoening, win dan ALTIJD advies in van een arts, specialist of sportfysiotherapeut. Om een gezond(er) leven te lijden is het zeer verstandig om naar uw beweegpatroon te kijken. Dit is echter niet genoeg om uw gezondheid te verbeteren. Hiervoor zult u ook uw voedingspatroon en eventueel rookgedrag moeten aanpakken. Klik hier om het effect van bewegen op de vetverbranding te lezen.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Diabetes mellitus type 2 (ouderdomssuiker) is te genezen

Genezende werking van sporten bij diabetes mellitus type 2

Oorzaak, gevolgen en behandeling diabetes mellitus (suikerziekte)

Stappenplan voor een gezonder, slanker en sterker lichaam. Afvallen en sterker worden

Bronnen:

www.NISB.nl
www.rivm.nl