Hoe word je een ochtendmens? Vroeger wakker worden

Sommige mensen zijn van nature ochtendmensen, andere mensen zijn meer avondmensen. Vaak staan mensen in hun vroege jeugd vroeg op. Gedurende de puberteit en adolescentie neigen mensen wat meer na avondmens en in de volwassenheid zijn mensen of ochtend- of avondmens. Het heeft een voordeel om een ochtendmens te zijn of te worden. Zo kun je de files voor zijn in de ochtend, alvast sporten voor je werk, eerder starten met werken zodat je eerder naar huis kunt. Wil jij ook een ochtendmens worden?

Er zijn 3 verschillende strategieën om een ochtendmens te worden. In strategie 1 ga je eerder naar bed en sta je ook vroeger op. In strategie 2 luister je naar je slaap-waakritme en tenslotte kun je beide methoden (methode 3) combineren. De eerste methode is gebaseerd dat je een vast aantal uren slaap nodig hebt. In de tweede methode luister je naar je biologische ritme en de derde methode combineert beide methoden.

Methode 1: heb je een vast aantal uren slaap nodig?
De eerste methode om een ochtendmens te worden, gaat ervan uit dat je een vast aantal uren slaap nodig hebt. Als je dus eerder op wilt staan, moet je per definitie eerder naar bed. Het is alsof je aan beide zijden van je slaap een wekker hebt staan. Een wekker die je vertelt wanneer je naar bed moet en een wekker die je vertelt dat je moet opstaan. Het grote nadeel van deze methode is dat wanneer je eerder naar bed gaat je nog lang niet moe hoeft te zijn om in slaap te vallen en het tijden duurt voordat je in slaap valt. Ook heb je niet altijd een vast aantal uren slaap nodig. De ene dag ben je meer vermoeid, dan de andere dag en heb je juist meer, of minder uren slaap nodig.

Methode 2: moet je exact luisteren naar je biologische ritme?
De tweede methode om een ochtendmens te worden, gaat ervan uit dat je naar bed gaat als je moe bent en op natuurlijke wijze, dus zonder wekker wakker wordt. In de tweede methode luister je naar je biologische klok en ritme. Helaas loopt je biologische klok en ritme niet gelijk met het aantal uren in een etmaal. Een etmaal duurt 24 uren, terwijl je biologische ritme 25 uren kent. Over een maand gerekend loop je ruim een dag achter als je je biologische ritme volgt. Ook is je biologische ritme in de winter meer gericht op slapen. Dit komt omdat bepaalde hersenkernen die wakker worden opstarten, door minder daglicht in de winter minder worden geprikkeld. De hersenkernen die slapen stimuleren worden door minder daglicht ook geprikkeld, waardoor je uiteindelijk meer slaapt. Uiteindelijk slaap je teveel als je luistert naar je biologische ritme. Een ander nadeel is dat je moment van ontwaken nogal grillig is. De ene dag word je vroeg wakker en de andere dag word je laat wakker. Dit is niet erg praktisch als je baan hebt of naar school moet.

Methode 3: combineer beide methoden
De derde methode gebruikt het beste van beide methoden. Je staat op een vast moment op. Dagelijks zet je je wekker op een vast tijdstip en ga je naar bed als je moe bent. Maar hoe weet je nu of je moe genoeg bent om naar bed te gaan? Wanneer je niet meer in staat bent om een boek of tijdschrift te lezen, of een puzzel op te lossen, dan ben je moe genoeg om naar bed te gaan. Wanneer je dus niet meer in staat bent om jezelf goed te concentreren, dan ben je moe genoeg om naar bed te gaan. Jezelf concentreren betekent dat je een taak moet doen waarbij je aandacht nodig hebt. Tv-kijken is geen taak waarbij je jezelf veel moet concentreren. Tv-kijken is dus geen goede test voor je mate van concentratie en vermoeidheid. Wanneer je naar bed gaat, zet je de wekker op de tijd waarop je wilt en gaat opstaan. Als de volgende ochtend de wekker gaat, ga dan direct uit bed. Druk niet op snooze, maar sta direct op zonder na te denken. Waarschijnlijk zul je deze eerste dag van je nieuwe ritme erg moe zijn, omdat je waarschijnlijk later naar bed bent gegaan en eerder opstaat. Het gevolg is dat je de eerste dag van je nieuwe patroon eerder naar bed gaat, omdat je moe bent. De volgende dagen lukt het steeds beter om op te staan. Na ongeveer een week zul je aan je nieuwe patroon gewend zijn. Sta vervolgens dagelijks op dezelfde tijd op. Ook in de weekenden hou je hetzelfde patroon aan. Zo zul je snel wennen aan je nieuwe patroon.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

18 bespaartips en een passief inkomen opbouwen

De kracht van discipline en doorzettingsvermogen; discipline zorgt voor succes

Geld verdienen zonder baan? Passief inkomen

Sparen, of extra aflossen op de hypotheek

Bronnen:

www.stevepavlina.com