5 tips voor een betere concentratie

Een goede concentratie is noodzakelijk om goed aan een taak te kunnen werken en een taak goed af te ronden. Helaas is het niet altijd mogelijk om je goed te kunnen concentreren. Door 5 tips op te volgen, lukt het je om jezelf beter te kunnen concentreren. Een gezond voedingspatroon, een goed en regelmatig slaappatroon, stoppen met multitasken, een opgeruimde werkruimte/kantoor/bureau en een beloning in het verschiet, zorgen ervoor dat je jezelf beter kunt concentreren.

Tip 1: een gezond voedingspatroon voor een goede concentratie
Je brein bestaat uit vele zenuwcellen (neuronen). Deze zenuwcellen hebben constant voeding nodig om goed te kunnen functioneren. De neuronen krijgen hun voedingsstoffen en zuurstof vanuit de bloedvaten. Een gezonde voeding houdt de bloedvaten die het brein van voedingsstoffen en zuurstof voorzien gezond. Zorg verder dat je geen grote, zware maaltijden gebruikt, als je jezelf daarna intensief moet concentreren. Hierdoor stijgt je insulinespiegel, waardoor je jezelf moe voelt. Ook vraagt het spijsverteringsstelsel veel bloed om een zware maaltijd te verteren. Hierdoor krijgt het brein minder bloed en ga je jezelf moe en duf voelen. Neem dus liever een kleine maaltijd of wat vers fruit. Wanneer je moe bent kan koffie tijdelijk je concentratie verbeteren. De cafeïne uit de koffie werkt echter maar tijdelijk. Wanneer de cafeïne is uitgewerkt, is de vermoeidheid nog erger.

Tip 2: een goed en regelmatig slaappatroon voor een goede concentratie
Een goed en regelmatig slaappatroon zorgt ervoor dat je jezelf goed kan concentreren. Een onregelmatig slaapritme verstoort het gezonde slaappatroon. Ook alcohol en koffie kunnen het slaappatroon fors verstoren. Sla alcohol en koffie af als je je slaappatroon wilt verbeteren. Tv-kijken kan overigens ook je slaappatroon verstoren, doordat het licht wat de televisie afgeeft je dag-nachtritme kan verstoren. Naast de TV, zijn ook tablets en smartphones storende lichtbronnen. Ook kun je een beter slaappatroon krijgen, door dagelijks op dezelfde tijd op te staan en naar bed te gaan als je moe bent.

Tip 3: stop met multitasken voor een goede concentratie
Mensen kunnen helaas niet multitasken. Je brein is in staat om op 1 taak goed te kunnen concentreren en raakt snel afgeleid als het op meer dan 1 ding moet concentreren. Stop dus met multitasken. Zet je mail, whatsapp, ping, chatprogramma en telefoon uit als je jezelf moet concentreren op een moeilijke taak. Ga in een ruimte zitten waar je niet gestoord kunt worden en richt je jezelf volledig op je taak die je moet doen. Werk 60 tot 90 minuten geconcentreerd aan een taak en neem vervolgens een korte pauze of controleer even je mail.

Tip 4: ruim je bureau, kantoor of werkruimte op voor een goede concentratie
Hoewel wordt gezegd dat alles uit chaos is ontstaan, zorgt chaos en rommel op je bureau dat je snel wordt afgeleid. Je brein streeft namelijk naar orde en alle zaken die de orde verstoren, verstoren je concentratie. Ruim dus je rommel op en orden je gegevens.

Tip 5: een beloning in het verschiet voor een goede concentratie
Wanneer je jezelf beloond voor het goed afronden van een moeilijke taak, associeert je brein het doen van moeilijke taken met het krijgen van een mooie beloning. Op deze manier conditioneer je je brein om moeilijke taken aan te pakken en goed te kunnen concentreren. Zorg dus dat je een beloning voor jezelf in het verschiet stelt. Zodra je de taak hebt afgerond, incasseer je je beloning!

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Tien (10) manieren om slimmer te worden

Leer sneller en beter te leren

Multitasken is onzin, zeven tips om efficient te werken

De kracht van discipline en doorzettingsvermogen; discipline zorgt voor succes

Bronnen:

www.pickthebrain.com