7 tips om je kind beter te laten eten

Ieder kind heeft een periode waarin het minder goed, of zelfs slecht eet. Meestal ontstaat deze periode van slecht eten rondom de peuterleeftijd. De peuter ontdekt namelijk dat hij, of zij zelf ook een persoon is en een wil heeft en streeft naar toenemende autonomie. Het eten en niet willen eten is een middel waarmee de peuter invloed kan uitoefenen. Toch willen kinderen en ook peuters heel erg veel op hun ouders lijken. Ouders zijn dus een belangrijk voorbeeld voor kinderen. Als ouders gezond eten en op een gezonde manier met eten omgaan, zullen kinderen ook gezond gaan eten. Als ouders echter ongezond eten en met een ongezonde manier met eten omgaan, is de kans groot dat kinderen ook ongezond gaan eten. Kinderen hebben dan een grote kans om overgewicht te ontwikkelen en ruim 70% van de kinderen met overgewicht hebben als volwassene ook overgewicht. Mensen met overgewicht hebben meer kans om te sterven aan een hartaanval, suikerziekte, beroerte en kanker.

Geef zelf het goede voorbeeld

Eet je als ouder gezond en verantwoord dan is de kans groot dat je kinderen ook gezond eten. Wanneer je kinderen veel snoepen en veel snacken, dan komt dat waarschijnlijk omdat je als ouder ook veel tussendoor snoept en snackt. Kinderen leren ontzettend snel en als ouder ben je het belangrijkste voorbeeld waarvan je kinderen leren. Kinderen zullen je in alles spiegelen.

Wanneer je wil dat je kind gezond eet, geef dan het goede eetvoorbeeld. Een gezond eetvoorbeeld betekent dat je als ouder de volgende voedingsmiddelen moet eten:

  • minimaal twee stuks fruit per dag
  • minimaal vijf opscheplepels groente per dag
  • vijf tot zeven sneetjes volkorenbrood per dag
  • vijf tot zeven besmeringen halvarine per dag
  • een tot twee eetlepels olie, of vloeibare margarine om in te bakken, of te braden
  • een tot twee plakken 30+ kaas per dag
  • 100 tot 125 gram magere vlees en vleeswaren per dag
  • 200 tot 300 gram vette vis per week
  • twee tot drie glazen magere, of halfvolle melkproducten (zonder suiker) per dag, dus geen yogho, chocolademelk, vla etc…, maar wel magere yoghurt, halfvolle melk
  • anderhalve tot twee liter water per dag

Wanneer je als ouder op deze manier gaat eten, zul je merken dat je jezelf ook fitter zult voelen en mogelijk afvalt.

Gebruik eten alleen als voedsel

Met bovenstaande tip wordt bedoeld dat je voedsel alleen gebruikt om je eigen lichaam en het lichaam van je kind zo goed mogelijk probeert te voeden. Voeding mag niet gebruikt worden om je kind te belonen, te troosten, of om iets goed te maken. Je kind wordt dan later mogelijk een emotie-eter. Door voeding te gebruiken als troost-, beloon-, of goedmaakmiddel associeert je kind later ook voeding hiermee en zal daardoor wanneer het als volwassene verdrietig, gestrest, boos, of teleurgesteld is ook eten en sneller overgewicht gaan ontwikkelen.

Eet op vaste momenten

Kinderen hebben ontzettend veel behoefte aan strakke kaders en regels. Ook met voeding is het zo dat kinderen behoefte hebben aan vaste eettijden en eetpatronen. Eet dus op een vast moment ontbijt, lunch en avondeten. Gebruik ook vaste momenten voor de gezonde tussendoortjes. Betrek je kinderen bij deze vaste eetmomenten door ze mee te laten helpen met de tafel dekken en afruimen en mogelijk in de bereiding van de maaltijden.

Eet zonder stoorzenders en met aandacht

Het verzadigingsgevoel van kinderen en volwassenen komt pas na zo’n tien minuten op gang. Dit betekent dat wanneer je tien minuten aan het eten bent je pas merkt dat je genoeg op hebt. Door rustig en lang te kauwen en met aandacht te eten, heb je sneller door dat je genoeg gegeten hebt. Ook bij je kind werkt dat zo. Zet dus de televisie, smartphone, tablet uit tijdens het eten. Want deze media vragen allemaal om aandacht, waardoor jij en je kind makkelijk te veel eten en je dus sneller overgewicht ontwikkelen.

Eet alleen aan tafel

De eetkamertafel is de enige plek waar de hoofdmaaltijden gegeten mogen worden. Aan de ene kant zorg je er zo voor dat het duidelijk is dat er gegeten gaat worden. Aan de andere kant beperk je zo de stoorzenders. Eten voor de televisie is uit den boze!

Eet wanneer je kind nog fit is

Je kind eet het beste wanneer het nog fit is en niet vermoeid. Eet dus niet vlak voor het slapengaan. Ook is de kans groter dat je kind geen machtsstrijd gaat maken van het eten als het nog fit is. Dit scheelt weer heleboel frustratie aan de eettafel!

Regels rondom eten

Het honger- en verzadigingsgevoel is bij kinderen zeer goed in evenwicht. Kinderen hebben perfect door wanneer zij genoeg hebben gegeten, of wanneer zij nog meer lusten. Als ouder bepaal je echter wel wanneer en wat er gegeten gaat worden. Je kind mag echter bepalen wanneer het genoeg heeft gegeten. Dwing je kind nooit om het bord leeg te eten. Hiermee negeert je kind namelijk zijn verzadigingsgevoel en zal op volwassen leeftijd ook meer gaan eten, dan hij, of zij nodig heeft en ontwikkelt sneller overgewicht. Ga niet de strijd aan of je kind wel, of niet genoeg heeft gegeten. Wanneer je kind de ene dag te weinig eet, zal het de volgende dag wel wat meer eten.

Straf ook nooit met eten. Geef je kind altijd een toetje. Ook als je kind naar jouw oordeel slecht heeft gegeten, straf dat dan nooit af door geen toetje te geven. Het toetje krijgt dan namelijk de status van beloon- en strafmiddel.

Lees ook:

Bronnen:

Nederlands Centrum Jeugdgezondheid https://www.ncj.nl/landelijke-coordinatie/overzicht-landelijke-documenten/richtlijn/?item=85 opgevraagd op 26-10-2015